חשיבה עיצובית

במפגש של תוכנית הכשרה למובילי חדשנות באירגוני הגיל הרך, שהתקיים השבוע, למדנו ותירגלנו את שיטת העבודה של חשיבה עיצובית  Design Thinking.

את השיטה פיתח דייוויד מ. קלי (David M. Kelley), שייסד את חברת IDEO 

קלי יצר שיטת עבודה סדורה לפתירת בעיות מגוונות בתחומים שונים (מוצר או שירות).

מה שמאפיין את שיטת העבודה הזו, הוא הניסיון להבין את המשתמש, להבין את הבעיה שאיתה הוא מתמודד, לראות את האתגר מנקודת מבטו. ומתוך כך למצוא וליצור את הפתרון.

זה מודל שמאפשר למצוא פתרונות יצירתיים בכל תחום באמצעות כמה שלבים:

  1. אמפטיה – ראית הבעיה דרך העיניים של המשתמש. לנסות לבדוק מה הוא חושב/ מרגיש/ רואה/ שומע/ אומר ועושה, ומה הכאב שלו. 
  2. הגדרה ומיקוד – הגדרה באופן מדויק וממוקד של הבעיה שאנחנו מנסים לתת לה פתרון.
  3. ריעיון – העלאת רעיונות לפתרון, לבעיה שהוגדרה, על ידי גורמים שונים מגוונים ככל שניתן. ללא ביקורת או שיפוטיות. ותיעדוף מבין הרעיונות שהועלו של הרעיונות הישימים ביותר בשלב זה.
  4. דיגום – מידול וניסיון ראשוני של הפתרון עליו החלטנו.
  5. בדיקה – של תוצאות הפתרון והשפעתו על המשתמש.

וחוזר חלילה. מדובר בתהליך מתמשך של לימוד ניסוי בדיקה שיפור ויעול.

שיטת העבודה של החשיבה העיצובית הודגמה במהלך המפגש באמצעות הפתרון שנמצא לאתגר בדיקות ה MRI לילדים בבתי חולים. אופיו המאיים של המכשיר והבדיקה שדורשת זמן ושיתוף פעולה של הנבדק יצרו  אתגר לצוותים הרפואיים ההורים והילדים עצמם. זמן רב ומשאבים בוזבזו על הרגעת הילדים שנבדקו ועל בדיקות שהיה צורך לחזור עליהן בשל כך.

הפיתרון הפשוט שנמצא לבעיה זו, בעזרת החשיבה העיצובית, היה לצייר על המכשירים עולמות שלמים של הרפתקאות משחקים וכיף דבר שהביא באופן מיידי להרגעת הלחץ של המטופלים ולרווחה גדולה לילדים ולהוריהם ולחיסכון משמעותי למערכות הבריאות.

במהלך המפגש תירגלו משתתפי תוכנית ההכשרה את כל שלבי מודל החשיבה העיצובית על אתגרים שעומדים בפניהם ובפני האירגונים אליהם הם משתייכים, הועלו רעיונות  ונמצאו פיתרונות מפתיעים.

היה מרתק, מעורר השראה ומלא אופטימיות.

מזמינים גם אתכם לקחת חלק בקהילת החדשנות בעולמות הגיל הרך ולהיות שותפים לשינוי.

מחכים לכם בשמחה

צוות Growhub

"חשיבה עיצובית משלבת יצירתיות, חשיבה מרובת מיומנויות, עבודת צוות, תפיסת המשתמש במרכז, סקרנות ואופטימיות"

דייוויד מ. קלי David M. Kelley

Facebook
Twitter
LinkedIn

להצטרפות לקהילה ולקבוצת דיוור במייל...

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן